Verpleeghuis Rhijndael in Koudekerk aan den Rijn blij verrast met komst van een nieuwe theratrainer

Persbericht

Op vrijdag 18 februari werd verpleeghuis Rhijndael verblijd met de komst van een nieuwe theratrainer. Een theratrainer is een bewegingsapparaat voor arm- en beenspieren gebaseerd op fietsbewegingen. Er is momenteel bij Rhijndael grote behoefte aan alternatieve bewegingsmogelijkheden om de conditie op pijl te krijgen en te houden. Mensen blijven langer thuis wonen en komen dan in een mindere conditie Rhijndael binnen. Ook de beperkingen door de komst van Covid-19 zoals o.a. de lockdown heeft niet geholpen. Veel ouderen zaten noodgedwongen binnenshuis en veel bewegen of buiten wandelen, wat toch zo belangrijk is, was niet mogelijk.

Stichting Dorpsoverleg Koudekerk a/d Rijn en de Cliëntenraad van Rhijndael zochten naar een passend alternatief. Zij hebben zich hard gemaakt voor de komst van de theratrainer. Samen zijn ze een crowd-funding-actie gestart en binnen no time was het benodigde geld bij elkaar .

Afgelopen vrijdag was het zo ver en heeft de voorzitter van de Rotaryclub Rijnwoude, Anneke Beuker-Tilstra, de theratrainer in gebruik genomen. Zij maakte met veel enthousiasme als eerste een “fietsrit” achter het apparaat. Tijdens de korte rit zag ze op een monitor bijbehorende beelden van een route door het dorp getoond worden. Het is een mooie manier om de beleving van het dorp binnenskamers te brengen, aldus Anneke Beuker-Tilstra. Het was een bijzondere ervaring.

Het Dorpsoverleg, maar vooral de bewoners van Rhijndael danken de Rotaryclub Rijnwoude, de Stichting Bedrijventerrein Hoogewaard, Caravanstalling Rust Roest, Vibu Projectontwikkeling en enkele particulieren voor hun betrokkenheid en bereidheid om dit project te financieren. Naast giften van het Dorpsoverleg zelf en de Cliëntenraad van Rhijndael was het benodigde geld voor dit goede doel in korte tijd bij elkaar gebracht.

Wij wensen de bewoners van Rhijndael vele veilige kilometers toe in hun eigen ‘dorpse’ omgeving!

Allen hartelijk dank !

Stichting Dorpsoverleg Koudekerk aan den Rijn, Cliëntenraad Rhijndael.